دانشگاه شیراز در راستای کمک به کاهش مسائل و مشکلات ترافیکی مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک درون شهری را با اهداف زیر مطرح میکند:
- یاری رسانی به هوشمندسازی سیستمهای حمل ونقل و ترافیک
- حمایت از حمل ونقل غیرموتوری، سبز و دوستدار محیط زیست
- ترویج فضای پژوهش محور در تصمیم گیریهای مربوط به حمل ونقل و ترافیک
- طراحی سیستم حمل و نقل یکپارچه درون شهری
دکتر قاسم حبیب آگهی از اساتید برجسته بخش راه و ساختمان دانشکده مهندسی عمران دانشگاه شیراز در خصوص اقدامات صورت گرفته در خصوص طرح بهنگام سازی مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک درون شهری شیراز بیان کرد:این طرح با همکاری افراد و اساتید متخصص در این زمینه از دانشگاه شیراز و سایر دانشگاههای کشور صورت پذیرفته است.
- آخرین مطالعات جامع حمل ونقل و ترافیک شهر شیراز در سال 1378 توسط مرکز مطالعات و تحقیقات حمل و نقل دانشگاه صنعتی شریف انجام، مصوب و ابلاغ شده بود.
- شرح خدمات بهنگام سازی مطالعات جامع حمل ونقل و ترافیک درون شهری شیراز در تاریخ 1393/10/16 ابلاغ گردید و مطالعات در اسفند ما 1397 به پایان رسید. نتایج در قالب 74 گزارش به کارفرما تحویل گردید و درحال حاضر مراحل تصویب را در وزارت کشو طی میکند.
دکتر حبیب آگهی خاطر نشان کرد: با توجه به نوع و طبیعت کار، این طرح نیازمند تعاملات گسترده با دستگاه های اجرایی ذیربط نظیر شهرداری، سازمان برنامه و بودجه، سازمان مسکن وشهر سازی، معاونت عمرانی استانداری، شورای عالی ترافیک می باشد.
لذا طیف گسترده ای از این تعاملات صورت گرفته در قالب جلسات با دستگاه های اجرایی و کارفرمایان بوده است. به نحوی که با انجام مطالعات تخصصی، گامی در جهت پیشرفت و رسیدن به اهداف مورد نظر برداریم و تا کنون همکاری و روند خوبی صورت پذیرفته است.
جلسه مدیران و کارشناسان در ارتباط با مسائل حمل ونقل شهر شیراز
26 شهریور ماه سال 1394
استاد دانشگاه شیراز ادامه داد: طیف مطالعات جامع حمل و نقل بسیار وسیع می باشد و مسائل مختلفی را در بر می گیرد. در موضوع حمل و نقل پایدار، به توسعه شهری و عدالت اجتماعی بسیار توجه شده و به سمت توسعه شهری پیش می رود و از طرفی هم شامل تمامی خطوط حمل و نقل نظیر BRT، LRT، HOV، قطار شهری (مترو)، خطوط اتوبوسرانی ،خطوط دوچرخه سواری و ... می باشد که افق های روشنی پیش رو دارد.
|
- طرح جامع شیراز (1351)
- طرح جامع شیراز (1368)
- طرح تفصیلی شیراز (1374)
- مطالعات جامع حملونقل شیراز (1378)
- سیستمهای ردیابیAVL و مدیریت ناوگان حملونقل عمومی (1385)
- طرح ساختاری-راهبردی شیراز (1386)
- طرح تجهیز ناوگان تاکسیرانی به سیستمهای هوشمند حملونقل (1387)
- مطالعات امکانسنجی توسعه خطوط قطار شهری شیراز (1389)
- مطالعات امکانسنجی احداث مونوریل شهر شیراز (1389)
- مطالعه اجرای محدوده طرح ترافیک شیراز (1389)
- مطالعات جامع سیستم دوچرخهسواری کلان شهر شیراز (1390)
- مطالعات ساماندهی شبکه و خطوط تاکسیرانی شهر شیراز (1391)
- مطالعه و طراحی مسیر دو خط اتوبوسرانی سریع BRT شهر شیراز (1392)
- طرح ساختاری-کالبدی پیادهراه سازی (1392)
- مطالعات پلهای هوایی (1392)
- برنامه پنجساله 96-1392 شهرداری شیراز (1392)
- مطالعات و طراحی پنج خط ویژه اتوبوسرانی در کلانشهر شیراز (1393)
ایشان ذکر کرد: نکته حائز اهمیت این است که در مطالعات جامع از فناوری های نوین نظیر ITS و فناوری های هوشمند گزارش های متعددی تهیه شده است که بر اساس آن همانند دیگر نقاط پیشرفته دنیا استفاده از سیستم های هوشمند در راستای روان سازی ترافیک و خطوط سبز و... پیشنهاد شده، به گونه ای که قسمتی از پروژه هوشمند سازی شهر شیراز در حوزه حمل و نقل و کنترل ترافیک را تحت پوشش قرار می دهد.
دکتر حبیب آگهی استاد دانشگاه شیراز در خصوص زیر ساخت ها و پتانسیل های کلان شهر شیراز برای اجرای طرح عنوان کرد : خوشبختانه این زیر ساخت ها وجود دارد، لذا در خصوص مشارکت شهروندی در جامعه، ما پیش از فرهنگ سازی نیازمند ابتکاراتی هستیم که با توجه به مباحث عرضه و تقاضا و مدیریت تقاضا در حمل و نقل، محدودیت های پیرو آن به گونه ای صورت پذیرد که با ایجاد راه حل های جایگزین در خصوص حمل و نقل درون شهری مردم را به رعایت قوانین و همکاری روز افزون تشویق نماید.
در پایان، وی ابراز امیدواری کرد که با توجه به اینکه در مطالعات جامع، چهار چوب کلی حمل و نقل و ترافیک شهر شیراز مشخص گردیده است و از داخل این چهارچوب مطالعات تفصیلی متعددی شکل می گیرد ما نیاز بسیار گسترده و سنگینی را پیش رو داریم که با بکارگیری افراد متخصص و بومی میتوان افق های روشنی را پیش بینی کرد و فرصت های بسیار حائز اهمیتی را برای شهر، متخصصین و دانشگاه شیراز به ارمغان آورد.