« بازگشت

قطب علمی تربیت شهروندی مقطع ابتدایی دانشگاه شیراز با تاکید بر کرونا

قطب علمی تربیت شهروندی مقطع ابتدایی دانشگاه شیراز با تاکید بر کرونا


دکتر محبوبه البرزی دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز و مدیر قطب علمی تربیت شهروندی مقطع ابتدایی دانشگاه شیراز ضمن معرفی قطب علمی تربیت شهروندی دانش آموزان مقطع ابتدایی دانشگاه شیراز بیان کرد: این قطب بطور رسمی با حکم انتصاب مدیریت وی در تاریخ 98/9/4 و با اعضای هیأت علمی از دانشگاه های شیراز، تهران و فردوسی مشهد فعالیت های خود را آغاز نمود.

وی گفت: همزمان با آغاز فعالیت ها، همه گیری بیماری کرونا شرایط جدید و غیر قابل پیش بینی را برای شروع  فعالیتهای قطب علمی تربیت شهروندی رقم زد که مسئولیتی دوچندان برای قطب و اعضای آن ایجاد نمود. در این راستا کلیه اعضای قطب همت به تبیین الزامات تربیتی شهروندی در عصر دیجیتال و شهروند جهانی نمودند و در گام های اولیه خود به روشنگری و آموزش های لازم برای کلیه اقشار جامعه (دانشگاهیان، فرهنگیان و....)  به شکل های مختلف کارگاه های آموزشی، وبینارها و.... پرداختند. همچنین انجام فعالیت های پژوهشی نیز در این خصوص سرلوحه فعالیت های اصلی قرارگرفتند.

 

ایشان همچنین در خصوص رویکرد این قطب و اهدافش عنوان کرد: در مجموع بر اساس آنچه در اسناد بالادستی کشور آمده است تربیت شهروندی از جمله مهمترین وظایف سیستم های آموزشی و تعلیم و تربیتی می باشد.

دکتر البرزی ادامه داد: علیرغم این که از آغاز دهه ی 90 تحقیقات متعددی پیرامون موضوع شهروندی و تربیت شهروندی انجام شده است، پژوهش و طرح های علمی جامعی در خصوص آنچه در سند تحول بنیادین و حقوق شهروندی آمده است یافت نمی شود. به عبارتی انجام پژوهشی جامع که هم محتوا، هم اجرا و هم برنامه درسی را در تربیت شهروندی کودکان و نوجوانان بررسی نماید یافت نمی شود و این درحالی است که ضرورت انجام پژوهشی عملیاتی – کاربردی غیر قابل اجتناب است. از طرفی ضرورت این بررسی در بعد کلان این است که نیاز اساسی و اولیه تربیت شهروندی از همان دوران کودکی است و نیاز به برنامه ریزی و مستندسازی و تصمیم گیری های متعدد دارد.

استاد دانشگاه شیراز خاطر نشان کرد: تربیت شهروندی از این جهت قابل ملاحظه است که تأمل در باب مفهوم شهروندی و تربیت شهروندی می تواند اقدامی سازنده و مثبت در حل مشکلات و چالش های جهانی از همان ابتدای دوران کودکی باشد، زیرا بررسی این موضوع می تواند نوع نگاه بشر را به چالش های موجود حساس ترکند و این انگیزه را به وجود آورد تا برای رفع این مشکلات دست به اقدامی جدی بزند. 

مدیر قطب علمی تربیت شهروندی با ذکر این نکته که هدف کلی قطب فراهم آوردن زمینه های علمی – پژوهشی، آموزشی و کاربردی  و تدوین برنامه جامع در خصوص تربیت شهروندی کودکان مقطع ابتدایی می باشد  .

وی در ادامه به تشریح یکی از مأموریت هایی که در ذیل این اهداف شکل گرفت، پرداخت و چشم انداز و اهداف آن را توضیح داد:

مأموریت: تدوین و اجرای طرح جامع تربیت شهروندی کودکان مقطع ابتدایی

  • چشم انداز: ارتقا فرهنگ شهروندی در دانش آموزان مقطع ابتدایی با تأکید بر پتانسیل های آموزش و پرورش وخانواده

 اهداف:

1. پژوهش درخصوص وضعیت موجود تربیت شهروندی در دانش آموزان مقطع ابتدایی.

2. پژوهش درخصوص راهکارهای افزایش فرهنگ شهروندی در دانش آموزان مقطع ابتدایی.

3. اجرای برنامه های قطب فرهنگ شهروندی در دانش آموزان مقطع ابتدایی براساس همکاری با آموزش و پرورش

 

از جمله فعالیت های آموزشی پژوهشی و همکاری های علمی و بین المللی قطب:

 

1. چاپ مقالات بین المللی و داخلی متعدد و سوق دادن اساتید و دانشجویان دانشکده به سمت نگارش مقالات پیرامون این حوزه.

2. برگزاری وبینارهای علمی.

3. رساله ها و پایان نام ههای تدوین شده با برنامه قطب.

 4. برگزاری پنل: چالش های آموزشی در فضای مجازی.

5. برگزاری کارگاه آموزشی: رویکرد نوین تعلیم وتربیت فرزندان: شهروندی و شهروند جهانی.

6. تدوین و ارزیابی عملکرد مربیان خانه های شهروند کوچولو درسازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز.

7. اجرای سلسله کارگاه های آموزشی  با عناوین کلی کودکان و شهروندی ،تربیت و فرزندپروری، نقش بازی ها در تربیت و ورزش و تربیت.

8. برگزاری وبینار آموزشی باعنوان: زنان و آسیب های اجتماعی: حقوق شهروندی.

9. برگزاری کارگاه آموزشی ویژه دانشجویان جدید الورد با عنوان: شهروندی در خانه و دانشگاه.

10. برگزاری کارگاه آموزشی ویژه والدین دانشجویان جدیدالورد با عنوان: فرزند پروی در عصر شهروند جهانی: از خانه تا دانشگاه.

11. برگزاری سه کارگاه آموزشی باعناوین : حقوق شهروندی و تعلیم وتربیت ، نقش بازی ها در تربیت شهروندی ، ورزش وتربیت شهروندی.

12. برگزاری کارگاه آموزشی ویژه والدین  باعنوان: چالش های تربیتی والدین فرزندان سرآمد در عصر شهروند جهانی.

13. برگزاری کارگاه آموزشی ویژه دانش آموزان طرح شهاب با عنوان: استعداد برتر در عصر دیجیتال و شهروندی.

14. برگزاری کارگاه آموزشی برای کارشناسان و معاونین فرهنگی منطقه 7 کشور باعنوان: هوش هیجانی و کاربردها آن در ارتباطات اثربخش با دانشجویان، اساتید و کارمندان.

15. برگزاری کارگاه آموزشی ویژه دانشجویان  با عناوین: مهارتهای ورود به عصر شهروند جهانی، تربیت اخلاقی در دانشگاه، هوش اخلاقی: مفهومی نجات بخش برای انسان امروزی.

16. برگزاری وبینار «احیای امید با رویکرد مدیریت شهری »

 

در پایان، دکتر محبوبه البرزی مدیر قطب علمی تربیت شهروندی تصریح کرد: همکاری های بین سازمانی از جمله مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز؛ شورای شهر شیراز؛ آموزش و پرورش استان فارس؛ پژوهشکده معلم استان فارس؛ معاونت فرهنگی شهرداری شیراز؛ معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه شیراز؛ معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز و .... جهت توسعه و اثربخشی فعالیت های قطب بسیار حائز اهمیت است.

 

 

 


آخرین اخبار

مراسم افتتاحیه سراسری پروژه های دانشگاهی با حضور ریاست جمهوری انجام شد
مراسم افتتاحیه سراسری پروژه های دانشگاهی با حضور ریاست جمهوری انجام شد
در این مراسم که یکی از معاونین وزیر در یکی از دانشگاهها به نمایندگی حضور داشت، میزبان طرح های ارتباط با صنعت و دوربین اصلی دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه شیراز نیز به عنوان میزبان دوربین فرعی بود . پروژه های دانشگاه شیراز همه مرتبط با حوزه های...
ورود نماینده شیراز به درخواست تأمین اعتبار پژوهشی کمیته علمی ستاد مقابله با بحران کرونا فارس
ورود نماینده شیراز به درخواست تأمین اعتبار پژوهشی کمیته علمی ستاد مقابله با بحران کرونا فارس
کمیته علمی ستاد مقابله با بحران کرونا استان فارس که به دستور استاندار فارس تشکیل و دبیرخانه این کمیته علمی در دانشگاه شیراز مستقر گردید و دکتر حمید نادگران رئیس دانشگاه شیراز به عنوان دبیر کمیته علمی، دکتر سید مجتبی زبرجد معاون پژوهش و فناوری...
فعالیت ‌ها‌ و‌دستاوردهای‌ مرکز مطالعات ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه شیراز
فعالیت ‌ها‌ و‌دستاوردهای‌ مرکز مطالعات ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه شیراز
دکتر سعید حسام پور، رئیس مرکز مطالعات ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه شیراز و استاد بخش زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز در خصوص رسالت این مرکز گفت: پیش از تأسیس گرایش ادبیات کودک و نوجوان در دانشگاه شیراز، در ایران...
معرفی دکتر مرتضی اسمعیلی عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز و دستاوردهای ایشان در حوزه ارتباط با جامعه و صنعت
معرفی دکتر مرتضی اسمعیلی عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز و دستاوردهای ایشان در حوزه ارتباط با جامعه و صنعت
دکتر مرتضی اسمعیلی استادیار گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز پیرامون میزان ارتباط خود با صنعت گفت: با توجه به اینکه ماهیت رشته های علوم انسانی و فنی با یکدیگر متفاوت می باشد، لذا ابتدا می بایست در نوع ارتباط این دو با جامعه و...
اولین جلسه کارگروه تخصصی ستاد هماهنگی و مدیریت تالاب های استان فارس در دانشگاه شیراز برگزار شد.
اولین جلسه کارگروه تخصصی ستاد هماهنگی و مدیریت تالاب های استان فارس در دانشگاه شیراز برگزار شد.
اولین جلسه کارگروه تخصصی ستاد هماهنگی و مدیریت تالاب های استان فارس در راستای طرح مطالعه، حفاظت و احیای تالاب ها و دریاچه های استان فارس و با هدف تشریح اقدامات صورت گرفته در دانشگاه شیراز تشکیل شد. دکتر حمید ظهرابی مدیرکل حفاظت محیط زیست...